MLADI MLADIM

MLADI MLADIM - Izbranci avdicije, 2.10.2020

Klavirski trio Rêverie
Irina Vaterl, klavir
Mojca Jerman, violina
Katarina Leskovar, violončelo

Spored:

Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Dvoglasna invencija št. 4 v d-molu, BWV 775

Béla Bartók (1881–1945), prir. Walter Kurz:
18 duetov iz "44 duetov za dve violini"
3. Ugyan édes komámasszony (Zbadljivka)
4. Szúnyogtánc (Ples komarjev)
7. Párnás tánc (Ples blazin)
12. Párosító (Zbadljivka)
18. Rutén kolomejka (Rusinska kolomejka)

Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Dvoglasna invencija št. 9 v f-molu, BWV 780

    Mojca Jerman, violina
    Katarina Leskovar, violončelo

Ludwig van Beethoven (1770–1827):
Allegretto za klavirski trio v B-duru, WoO 39

Dmitrij Šostakovič (1906–1975):
Klavirski trio št. 2 v e-molu, op. 67
Andante – Moderato
Allegro con brio
Largo
Allegretto

    Klavirski trio 
    Irina Vaterl, klavir
    Mojca Jerman, violina
    Katarina Leskovar, violončelo

 

 

Le malokateri skladatelj je s svojimi samoniklimi stvaritvami zapustil večji in bolj daljnosežen pečat v razvoju zahodne glasbene umetnosti kot Ludwig van Beethoven (1770–1827), čigar 250. obletnico rojstva praznujemo letos, zato se spodobi, da se mu z izvedbo vsaj ene od njegovih premnogih kompozicij poklonimo tudi na prvem koncertu cikla Mladi mladim v novem koledarskem letu. Nastanek prikupnega Allegretta za klavirski trio v B-duru, ki je luč sveta ugledal leta 1812, je tesno povezan z maestrovo dobro prijateljico in mecenko Antonie Brentano, za katero raziskovalci skladateljevega življenja domnevajo, da bi lahko bila celo tista njegova skrivnostna in nesrečna, »nesmrtno ljubljena« simpatija. Beethoven je namreč kratko, enostavčno skladbo za klavirski trio posvetil njeni tedaj komaj desetletni hčerki Maximiliane, »da bi jo spodbudil k učenju klavirja«, kot je dobrohotno zapisal na rokopis Allegretta. Prav iz tega razloga si je zamislil ne preveč zahteven klavirski part, ki bi bil za privilegirano mlado pianistko ravno pravšnji tehnični zalogaj in je hkrati ne bi prikrajšal za izstopajočo vlogo v triu.
 
Klavirju so v skladbi zatorej povečini zaupani igriva enoglasna melodija v eni in ritmično enakomerno pulzirajoča akordična spremljava ali nič bolj zapleteni Albertijevi basi z razloženimi akordi v drugi roki, medtem ko godalna inštrumenta klavirsko tvarino melodično vseskozi aktivno dopolnjujeta, obnavljata, okrašujeta, zvočno pestrita ali pa zgolj harmonsko spremljata. Navzlic »didaktično zapovedani« preprostosti izraznih sredstev, uokvirjenih v standardni sonatni obliki z za Beethovna precej skromno izpeljavo, je mojstru vseeno uspelo skovati privlačno skladbo, katere lahkoten in mil karakter priča o prostranosti njegove ustvarjalne muze.

Povsem drugačnega značaja pa je Klavirski trio št. 2 v e-molu ruskega skladatelja Dmitrija Šostakoviča (1906–1975). Njegovo delovanje v komunistični Sovjetski zvezi je močno zaznamovala kulturna politika Stalinovega režima, še zlasti potem, ko je bil po letu 1930 kot edina dopustna umetniška smer v državi uzakonjen socialistični realizem. Umetnost socialističnega realizma je morala biti razumljiva najširšim ljudskim množicam, prikazovati vsakdanje življenje preprostega delavca in poveličevati zmago komunizma ter njegove poglavitne vrednote. Kdor ni ustvarjal v tem duhu, se je lahko hitro znašel v resnih težavah, tudi takšnih eksistencialne narave, ki so zaradi osebnih modernističnih tendenc nenehno pretile Šostakoviču. Prav v intimo zazrta komorna glasba pa je nesrečnemu skladatelju nudila možnost za bolj poglobljeno osebno izpoved, ki ni bila nujno docela podrejena diktatu socialističnega realizma. To velja tudi za njegov Drugi klavirski trio, katerega mrakoben, mestoma celo nekoliko grotesken karakter na nenavadno poveden, tipično šostakovičevski način odslikava turobnega duha časa, kot ga je skladatelj doživljal sredi svetovne vojne vihre leta 1944.

Za začetek Tria je značilen skrivnosten zvok flažoletov violončela in sordinirane violine, subtilna tekstura pa v nadaljevanju postopoma preraste v robusten glasbeni stavek simfoničnih dimenzij. Podivjan, le navidezno radoživ skercozni drugi stavek ne prinaša nikakršne razbremenitve, kajti prežemajo ga močni kontrasti. Largo je zgrajen na osnovi niza temačnih koralnih akordov v nizki legi klavirja, ki so v variacijski obliki passacaglie navzoči skozi celoten stavek, nad njimi pa violina in violončelo otožno »prepevata« žalne melodije. Finale je mnogo živahnejši in zamišljen kot nekakšen ples smrti. Šostakovič v njem ponavlja osrednji temi uvodnega ter počasnega stavka, kot novo gradivo pa mu služijo elementi judovske glasbe, ki verjetno simbolizirajo skladateljevo trpljenje ob slutnji strašanskih razsežnosti holokavsta.

Jan Ovnik

 

Klavirski trio Rêverie sestavljajo mlade glasbenice, dobitnice številnih nagrad na domačih in mednarodnih tekmovanjih. Po prejetih prvih nagradah na tekmovanjih Primož Ramovš, Tartini ter Grand Prize Virtuoso so koncertirale v številnih mestih doma in po svetu. Odpravile so se na koncertno turnejo v Argentino, kjer so izvedle šest koncertov, igrale so v Beethovnovi hiši v Bonnu, v Parizu, Londonu, Budimpešti, Kilchbergu, Trstu, Devinu in v Zagrebu. V letih skupnega delovanja so prav tako izvedle številne koncerte doma, v Sloveniji, pod okriljem Imaga  Sloveniae, Glasbene mladine ljubljanske, Glasbene mladine Slovenije ter na festivalih Gallus Fest (Idrija), Festival Tartini (Koper), koncertni abonma na gradu Rače ter Wolfov koncertni abonma (Slovenj Gradec). Premierno so izvedle dve deli slovenskih skladateljev, napisani prav zanje: In Memoriam Tomaž Lorenz skladatelja Uroša Rojka ter delo skladatelja Leona Firšta Koncertni tango za klavirski trio in simfonični orkester. Slednjega so pod vodstvom dirigenta Mihe Rogine izvedle s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija na odprtju poletnega festivala 2017 Imaga Sloveniae. V juliju 2015 so članice tria v studiu Činč posnele promocijski CD. Skupaj delujejo od jeseni 2012. Do leta 2016 je bil njihov profesor Tomaž Lorenz, kasneje pa so se izobraževale pod mentorstvom prof. Chia Choua na Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu. V preteklih letih so se tudi izpopolnjevale pri priznanih profesorjih, kot so: Homero Francesch, Nora Chastain, Wen-Sinn Yang, Daniel Rowland, Julian Arp in Trio di Parma.  

Avstrijska pianistka Irina Vaterl je diplomantka Univerze za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu, kjer je študirala pod vodstvom Lioudmille in Alexandra Satza in Milane Chernyavske. Junija 2017 je zaključila magisterij z najvišjo oceno. Sledilo je izobraževanje na Royal College of Music, kamor je odšla na študij s podporo The George Thornton Award. Poleg tega je štipendistka na International Music Academy v Liechtensteinu in zmagovalka štipendijskega tekmovanja Martha Debelli v Gradcu in Hildegard Maschmann Stiftung Austria. Za svojo izjemno diplomsko nalogo o francoski skladateljici Louise Farrenc je prejela gender-prize Univerze za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu. Decembra 2017 je bila izbranka za najvišjo nagrado univerze za najboljše diplomante (Würdigungspreis). Irina je zmagovalka mnogih tekmovanj v Avstriji, Italiji, na Češkem, v Španiji, Srbiji, na Hrvaškem, Norveškem, Švedskem in v Franciji. Nastopa kot solistka in članica različnih komornih zasedb na mednarodnih in domačih glasbenih festivalih. Na nedavnih nastopih je v vlogi solistke z orkestrom sodelovala z orkestri I Virtuosi Italiani, Orchestra di Padova e Veneto in Sinfonietta dell'arte.


Prihajajoči koncerti

| | OKT 26 PON

PRISLUHNIMO V OPERI, 26.10.2020

Patricija Turnšek, kitara 19:30, Orfejev salon SNG Opera in balet Ljubljana
| | NOV 10 TOR

ZVOKI MLADIH, 10.11.2020

Klavirski trio Rupnik 19:30, Rdeča dvorana Magistrata
| | NOV 19 ČET

GLASBENI SAMOVAR, 19.11.2020

Trio MUS-ka 19:30, Ruski center znanosti in kulture
| | NOV 23 PON

MLADI MLADIM - IZBRANCI AVDICIJE, 23.11.2020

Ana Dolžan, violina · Tim Jančar, klavir 19:30, Klub Cankarjevega doma
| | NOV 23 PON

PRISLUHNIMO V OPERI, 23.11.2020

Andraž Malgaj, harmonika 19:30, Orfejev salon SNG Opera in balet Ljubljana

Na sporedu


| | OKT 2 PET
2. oktober 2020 19:30 Klub Cankarjevega doma
5.00 €

Povej naprej