MLADI MLADIM

MLADI MLADIM, 19.1.2022

Andraž Malgaj, harmonika
*
Vivijana Rogina, violina
Sae Lee, klavir


Spored:


Georg Friedrich Händel (1685–1759): 
Suita št. 7 v g-molu, HWV 432 
Uvertura
Andante
Allegro
Sarabanda
Gigue
Passacaglia

Uroš Rojko (1954): 
Tangi 
I
II
III
IV
V

Uroš Rojko: 
Balg-kann (Meh zmore)

*

Vito Žuraj (1979): 
Feuillet d'album (Albumski list)

     * krstna izvedba

Johannes Brahms (1833–1897): 
Sonata za violino in klavir št. 1 v G-duru, op. 78
Vivace, ma non troppo
Adagio
Allegro molto moderato

Maurice Ravel (1875–1937): 
Ciganka, koncertna rapsodija za violino in klavir

V svojem izredno bogatem opusu je Georg Friedrich Händel med drugim zapustil tudi suite za čembalo, ki poleg Bachovih suit sodijo v sam vrhunec baročnega žanra. V standardno zgrajene suite z osnovnimi štirimi stavki je Händel pogosto vključil dodatne stavke. Kot je za obliko tudi sicer značilno, povezuje stavke Suite št. 7 v g-molu, HWV 432 (1729) tonalna enotnost. Delo uvaja tridelna francoska Uvertura (počasi – hitro – počasi), sledi ji okrašena melodija drugega stavka Andante. Tretji stavek, Allegro, je napisan v dinamičnem dvoglasju. Sledi mu kontrastna Sarabanda v baročni dvodelni obliki, sestavljena iz tri- in štiriglasnih akordov, z melodijo v zgornjem glasu. Gigue zopet prinaša živahno in virtuozno dvoglasje, suito pa zaključuje monumentalna Passacaglia v poudarjenem kontrapunktskem slogu.

Skladatelj in profesor kompozicije Uroš Rojko je o zbirki svojih del Tangi (1995/2017) povedal naslednje: »Nikoli si nisem mislil, da bom kdaj napisal tango. Po njem me je povprašal ekscelentni harmonikar Stefan Hussong. Za objavo zgoščenke Tango Fantasy pri japonski založbi Denon mu je manjkala še ena skladba. Sprva sem hotel le poskusiti. Improviziral sem čisto spontano in posnel improvizacije. Petkrat sem improviziral »isto« skladbo in želel zasnovati tango iz najboljše verzije. Začuda pa so bile verzije tako različne in zanimive, da sem sklenil skomponirati vseh pet. Iz zadnjih treh improvizacij so najprej nastali trije tangi za solo harmoniko in leta 2017 še 1. in 2. tango. Tretjega, najbolj divjega je Stefan Hussong poimenoval Alien Tango in ga izbral za omenjeno zgoščenko. Za naslednjo zgoščenko tangov (Revolucionario pri založbi Thorofon) pa me je Stefan Hussong pobaral za duo verzijo, torej za harmoniko in klavir. Tako je nastalo pet Tangov za harmoniko in klavir, posvečenih pianistki Miki Yamada in Stefanu Hussongu, v spomin na velikega mojstra Astorja Piazzollo.« 
Svojo skladbo Balg-kann (2011) je Uroš Rojko predstavil tako: »Balg-Kann je nastal po naročilu akordeonista Denisa Patkovića. V nemškem Calwu rojeni glasbenik, čigar predniki izhajajo iz nekdanje Jugoslavije, si je zamislil nenavaden projekt: Štirje komponisti naj bi za solistični koncert napisali skladbe, ki se (na kakršen koli način) nanašajo na ljudski melos geografskega področja, od koder izvirajo njegove korenine, to je Balkan. Naslov skladbe je besedna igra: BALG (po nemško meh) in KANN (po nemško – lahko ali pa: je zmožen). V skladbi Balg-kann nisem želel oponašati ali citirati balkanskih virtuozov, pač pa sem skušal specifiko, gestus omenjene glasbe, kot so tehnika izvajanja trilerjev in predložkov, bliskovitih melodičnih fraz in kot so neulovljivost asimetričnih ritmičnih in metričnih vzorcev, vnesti v retoriko sodobnega kompozicijskega stavka.«

Vito Žuraj
, eden najvidnejših domačih skladateljev, je na Akademiji za glasbo v Ljubljani diplomiral iz kompozicije in glasbene teorije pri Marku Mihevcu. Pozneje se je izpopolnjeval na Visoki šoli za glasbo Carl Maria von Weber v Dresdnu ter na Visoki šoli za glasbo v Karlsruhu, kjer je tudi poučeval. Kot dobitnik najvidnejših domačih in mednarodnih nagrad prejema pomembna glasbena naročila. Večinoma ustvarja simfonično, komorno in elektroakustično glasbo ter komponira s pomočjo računalniških programov. Njegova glasbena dela izvajajo Berlinski, Newyorški filharmoniki ter številni ugledni ansambli sodobne glasbe širom po svetu. Danes bo krstno izvedena njegova skladba Feuillet d'album, o kateri je skladatelj zapisal: »Feuillet d'album sem napisal leta 2013 kot etudo v sklopu priprav za naročilo Salzburškega festivala. Zame kot skladatelja je pomembno, da pred pisanjem večje skladbe preizkusim kak tonski material, in v tem primeru sem se odločil za zasedbo violine solo. Tako je nastala skladbica, ki je zaradi svoje izraznosti in kratkosti najprimernejša za dodatek po koncertu.«

V Sonati za violino in klavir št. 1 v G-duru, op. 78 (1879) je Johannes Brahms uporabil motivično in tematsko gradivo iz svojih pesmi Regenlied (Dežna pesem) ter Nachklang (Odmev), op. 59, zaradi česar je sonata znana tudi pod imenom Regensonate (Dežna sonata). Prvi stavek v G-duru, Vivace, je napisan v sonatni obliki, drugi stavek tvori razširjeno ternarno obliko v Es-duru, sonato pa zaključuje rondojski stavek v g-molu s kodo v osnovni tonaliteti skladbe. Punktirani motiv iz pesmi, iz katerega izhaja tudi glavna tema tretjega stavka, se fragmentiran pojavlja v vseh treh stavkih in tako sonato povezuje v koherentno celoto.

Koncertno rapsodijo za violino in klavir Ciganka (1924) je Maurice Ravel posvetil madžarski violinistki Jelly d'Arányi, ki jo je skupaj s pianistom Henrijem Gil-Marchexom krstno izvedla 26. aprila 1924 v Londonu. Z delom je Ravel skušal imitirati poznoromantični slog virtuoznega violinskega zabavljaštva, ki se je pogosto napajal pri eksotičnih romskih melodijah. Klavirski part je bil prvotno napisan za klavir s posebnim mehanizmom, imenovanim luteal – ta je razširil možnosti instrumentove zvočne barve. Klavir je tako lahko v nekaterih registrih proizvajal cimbalom podobne zvoke, kar se je še posebej skladalo z značajem Ravelove kompozicije. Klavirski mehanizem se sicer v izvajalski praksi ni uveljavil, zato je skladba danes večinoma izvajana na navadnem koncertnem klavirju.

Monika Marušič

Andraž Malgaj, je študent 1. letnika magistrskega študijskega programa Glasbena umetnost na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri profesorju Luki Juhartu. Na svoji glasbeni poti je že prejel veliko število nagrad na državnih in mednarodnih tekmovanjih. Na državnem tekmovanju TEMSIG leta 2020 je prejel zlato plaketo in prvo nagrado v najvišji kategoriji ter posebno nagrado za najboljšo izvedbo skladbe Vita Žuraja Silhouette. Na mednarodnem tekmovanju Svirel je osvojil zlato plaketo in prvo mesto v svoji kategoriji. Leta 2019 je na mednarodnem tekmovanju Pannoniaccordion v Murski Soboti prejel zlato plaketo in prvo nagrado v najvišji kategoriji. Doslej je sodeloval pri različnih projektih v okviru Studia za sodobno glasbo in drugih ciklih: pri Zvokotoku v Španskih borcih, v okviru Glasbene mladine Ljubljanske v Prisluhnimo v Operi, na koncertu v ciklu Solo e da Camera v Narodni galeriji, na poletnem festivalu Poletje v Celju 2019 v okviru Glasbene mladine Slovenije, na koncertu Mladih virtuozov v okviru Festivala Ljubljana, pri izvedbi dveh novih skladb s člani Slowinda na 8. Slowindovi pomladi. Vsako leto izpopolnjuje znanje na seminarjih pri priznanih profesorjih harmonike, kot so: Claudia Buder, Mie Miki, Hugo Noth, Inaki Alberdi, Corrado Rojac.

*

Vivijana Rogina se je rodila  leta 1998 v Slovenj Gradcu. Glasbeno se je izobraževala od petega leta, začenši v Glasbeni šoli Velenje pri prof. Danici Koren, nato v Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana pri prof. Tatjani Špragar, leta 2020/21 je diplomirala na Akademiji za glasbo, v razredu prof. Vasilija Meljnikova, to leto pa pri njem nadaljuje magistrski študij violine. Nazadnje je prejela naziv absolutnega zmagovalca na tekmovanju Antonia Salierija v Legnanu leta 2018. V letu 2020 je prejela Prešernovo nagrado Akademije za glasbo za izvedbo Mendelssohnovega violinskega koncerta ter drugo bogato koncertno dejavnost ter Bernekerjevo plaketo za umetniško udejstvovanje na Koroškem.
Mnogokrat je nastopila kot solistka z orkestrom, prvič pri osmih letih z Godalnim orkestrom Glasbene šole Velenje,  leta 2017 s Simfoničnim orkestrom Cantabile pri izvedbi Sarasatejeve Zigeunerweisen, leta 2019 je v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma z istim orkestrom izvedla skladbo Koncertno polonezo H. Wieniawskega, koncert pa so ponovili tudi v Logatcu. Leta 2019 je opravila avdicijo za solistične koncerte s profesionalnimi orkestri in na podlagi te v marcu 2020 v Slovenski filharmoniji izvedla Mendelssohnov violinski koncert s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija pod taktirko Caterine Larsen-Maguire. Dodatno se je izobraževala na različnih mojstrskih tečajih in seminarjih pri profesorjih Christophu Poigetu, Igorju Ozimu, Wonji Kim, Vesni Stankovič, Nadeždi Tokarevi, Sihani Badivuku, Martynu Vinku, Naamanu Sluchinu, Lani Trotovšek.

"Sae Lee (Japonska) je ena najbolj iskanih kolaborativnih pianistk svoje generacije. Njena sposobnost subtilne interakcije z glasbeniki, izjemno obvladovanje instrumenta in vrhunski umetniški nivo začarata občinstvo" (časopis Mainichi). Sae je nastopila na odrih pomembnih festivalov in dogodkov: na Klavirskem festivalu  Enghien (Francija), na mednarodni konferenci Nevada-Semipalatinsk pod pokroviteljstvom kazahstanske vlade in UNESCA ter v televizijskem programu japonske nacionalne televizije NHK Classic Club. Kot solistka je koncertirala s Sofijsko in Plevensko filharmonijo, z Orkestrom Musica Collegia mesta Kojima, s Filharmoničnim orkestrom Kansai, z Orkestrom Opus sinfonia iz Osake in Orkestrom Slovenske filharmonije, s katerim je izvedla Simfonijo Turangalîla O. Messiaena. Umetniško sodeluje z baletnimi plesalci svetovnega slovesa, kot so: Aurélie Dupont (direktorica in prva balerina Baleta Pariške nacionalne opere), Kevin O’Hare (direktor londonskega Kraljevega baleta) in Rachel Beaujean (umetniška direktorica Nizozemskega nacionalnega baleta). Pianistka Sae Lee je po študiju na Šoli za glasbo Toho Gakuen v Tokiu z odliko diplomirala iz klavirja in komorne glasbe na Pariškem glasbenem konservatoriju (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris) pri Michelu Beroffu in Ericu Le Sageu. Je prvonagrajenka več tekmovanj, med njimi mednarodnih klavirskih tekmovanj Città di Padova in Albert Roussel ter tekmovanj komorne glasbe Fnapec v Franciji, Carlo Soliva v Italiji in Cidade de Alcobaça na Portugalskem. Za seboj ima solistične recitale in sodelovanja z orkestri ter komornimi zasedbami po Evropi in na Japonskem. Zaposlena je na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani.


Prihajajoči koncerti

| | MAJ 19 ČET

GLASBENA ULICA, 19.5.2022

Alenka Jezernik, tolkala · Živa Žohar, trobenta 19:00, Velika dvorana KGBL (Vegova 7)
| | MAJ 25 SRE

PRISLUHNIMO, 25.5.2022

Jaka Škoberne, kitara · Bilka Peršič, harfa 19:30, Rdeča dvorana Magistrata
| | MAJ 30 PON

DOBIMO SE NA MAGISTRATU, 30.5.2022

Zarja Ule, violina · Alina Rovan, saksofon 19:30, Rdeča dvorana Magistrata
| | JUN 2 ČET

CESARJEVA NOVA OBLAČILA

Policijski orkester 10:30, Linhartova dvorana Cankarjevega doma
| | JUN 2 ČET

GLASBENA ULICA, 2.6.2022

Emanuel Mikac, evfonij · Tilen Udovič, bariton · Peter Grdadolnik, bariton 19:00, Velika dvorana KGBL (Vegova 7)

Na sporedu


| | JAN 19 SRE
19. januar 2022 19:30 Kosovelova dvorana Cankarjevega doma
5.00 €

Povej naprej